URSVIKEN-LULEÅ TUR & RETUR!:)

På cykel=38,3 mil!:)
Vi träffades på torsdagsmorgon klockan 7 vid riobacken (ursviken) redo att börja våran cykelsemester!:) Sen började vi trampa! Vi hade inte gjort klar någon exakt väg hur vi skulle cykla, så vi svängde in på ok i ursviken och hämtade en karta:) Vi började cykla gamla kågevägen fram till kåge, sen upp med kartan och insåg att vi nog måste cykla efter E4:an en bit! Det blev ingen lång bit som tur var, sen svängde vi in mot Ersmark, kusmark och sen vidare mot Drängsmark! Där stannade vi och tog av oss dom långärmade tröjorna efter att ha fått upp värmen ordentligt!:) Raksträckan mellan Drängsmark och vägen som går mot fällfors kändes som den aldrig skulle ta slut + att det var mycket uppför = TUNGT!
 
 
 
När vi cyklade vägen som går förbi Norrlångträsk mot Fällfors bestämde vi oss för att ta en fikapaus i Fällfors!
 
Det var superfint där i Marranäsvältan!:)
 
 
Fyllde på energiförrådet med gainomax, banan, äpple och vatten!:)
 
Sen fortsatte vi mot nästa delmål som var Piteå! Vi cyklade förbi Ålund, Hemmingsmark och Hortlax!
Framme i Piteå köpte vi var sin oxfile rulle! Perfekt att det var Piteå dansar och ler:)
 
 
Vi låg i gräset och njöt i solen ett tag, njöt av att inte sitta på cykeln!:)
När vi skulle bege oss från Piteå mot Luleå visste vi inte hur vi skulle cykla, så vi gick in på turistbyron och
frågade efter en bra väg! Då sa dom att vi skulle cykla mot Öjebyn sen ta gamla E4:an ut till E4:an för där skulle det gå bra att cykla! Men jag säger då bara det, Vilken mardröm att cykla efter E4:an!
 
Så här såg det ut där det var två filer! Då var man tvungen att hålla sig på den lilla biten som är mellan det vita
sträcket och gruset!
 
Och när det blev en fil, blev det så här! På det vita sträcket gick det inte cykla för då studsade cykeln
på tok för mycket och ut i gruset ville man inte heller cykla, både för att man lätt kan få punka där och lätt
för att ramla! Ni kan ju tänka er när det blåste förbi en långtradare med släp att man inte var så kaxig! Kändes
som man skulle blåsa omkull!!:/ När vi cyklat en bra bit och såg en bensinmack tänkte både jag och Bettan, KAFFE!! Så i Kopparnäs stannade vi stela av skräck efter E4:an och köpte kaffe och kexchoklad!
Sen bestämde vi oss för nästa gång det går vika av E4:an, så viker vi av!!!
Efter pausen så fortsatte vi efter E4:an, efter ett bra tag hittade vi en cykelväg brevid E4:an fram till Ersnäs och sen cyklade vi mot Måttsund, Kallax, Bergnäset och till sist våran slutliga anhalt för dagen Scandic Luleå!!:) Vi hade ont i stort sätt överallt, men det kändes så otroligt skönt att vara framme! Vi hade tänkt före att vi skulle gå in till Luleå stad och käka och gå runt och kika, men vi bestämde ganska fort att vi duschar och äter på hotellet!
 
Min mat: Lax med sommarsallad! Hade tänkt före att jag skulle ta en kall öl när vi kom fram, men det blev en
cola! Tänkte om jag dricker något med alkohol så somnar jag nog vid bordet:)
Sen gick vi och köpte godis och chips och gick upp till hotellrummet! Där åt vi snacks, läste, pratade, skrattade och somnade!!:)
 
Sen var det bara hem kvar!:) Började med en rejäl hotellfrukost! Sen satte vi oss på cyklarna igen! Första biten tänkte jag: Hur ska detta gå!! Ont i benen, ont mellan benen, ont i knäna... Men efter ett tag var det som om man blev lite bedövad så då gick det bättre!! Tycker att det gick riktigt bra till Piteå fast det blev ännu längre då vi ville undvika E4:an mer! Så vi cyklade samma väg fram till Måttsund, men sen cyklade vi till Antnäs och E4:an bara till Ersnäs och där cyklade vi in i landet till Sjulsmark och ut vid Kopparnäs, Öjebyn och till Piteå!
 
 
Där blev det lunch!
Langos!!:) MUMS!!:)
Mina föräldrar, Simon och barnen skulle bjuda oss på fika i Fällfors, så dit blev vårat nästa mål! När vi startade från Piteå ringde jag och sa att vi skulle vara där på 2,5 timmar!:) Så vi satte igång och trampade! Det gick bra till Hortlax och Hemmingsmark, sen blev det hur tungt som helst! I stort sätt bara uppför mellan Hemmingsmark och Ålund!!! När vi kom fram till Ålund tänkte jag att nu är klockan mycket, vi har inte en chans att hinna till Fällfors på den tiden jag sagt! Kollade klockan och såg att det faktiskt var en halvtimme kvar innan vi skulle vara där! 1,2 mil till fällfors på 30 minuter det borde vi fixa!! Så vi trampade på och det var inte alls lika mycket uppför dit, så det gick! Ja det hade gått om vi inte cyklat lite för långt i fällfors, så vi blev tvungna att vända och cykla tillbaka en bit!:) Men vi blev bara några minuter sena i varje fall:)
 
Haha:) Jag ser helt arg ut på bilden:/ Det var jag inte:) Där blev vi bjudna på go-fika och kaffe:) Tack så mycket!!:)
 
Där i från gick det som bra fram till Drängsmark! Sen började det gå tyngre och tyngre! Mitt ena knä skar som det var knivar i det, så jag trampade mest med högerbenet! När vi var i kåge och skulle cykla gamla kågevägen kändes det som att det inte var jag som trampade utan nån slags robot i mig som fortsatte trampa, fast jag inte orkade! När vi kom ner till sjungande dalen, var det som reservbatteriet slog till och gav lite extra energi och det gick ganska bra att cykla hela vägen hem!!:) Väl hemma kändes det helt underbart att vi faktiskt klarade det!! Och vi hade riktigt kul på vägen!!!:) Tack för en toppensemester Bettan!!!:)

Kommentarer
Postat av: therese thunell

fy fan så grymma ni är! jag skulle dött efter 2 mil…..
vättern runt till sommaren då! =)

om 3 månader kommer vi upp då får du lära mig att cykla så kanske jag också blir sådär stark! haha

2012-07-29 @ 13:13:12
URL: http://www.theresethunell.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0