HEJ MITT VINTERLAND!!

Nu är du här!!! Nu har det kommit snö så det räcker och blir över!!:) Men jag klagar inte! Jag älskar mycket snö!!:))
 
Simon är ute och kör med snöslungan! Jag brukar gilla att skotta och hade
gärna gjort det, om det inte vore för min rygg! Men den är bättre, mycket bättre!
Så det går helt klart åt rätt håll!!:)
 
Nu när det är lite kyligt ute, finns det något bättre än soppa till lunch då? Svar: Nej!!
Jag är i ett riktigt sopp-il!:)
 
Jag har två favvo-soppor just nu som jag kan rekommendera!
Spenatsoppa med ägg! Receptet har jag tagit från http://jennysmatblogg.damernasvarld.se
Tomatsoppa!
Då har jag i:
olja
1 finhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 pkt krossad tomat med chilismak
1 pkt krossad tomat
vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2,5 dl grädde
chilipulver
salt, peppar
oregano
 
Gör så:
Fräs löken och vitlöken i olja, häll i krossade tomaterna och vatten! Jag brukar fylla det tomma pkt med krossade tomaterna med vatten och slå i! Låt det puttra ett tag! Mixa soppan slät. Sen kokar jag upp den igen och häller i grädden, smula ner buljongtärningen och krydda med chilipulver, salt, peppar och oregano!
 
Klart att servera! Gott med en klick creme fraiche i och fröbröd till!:)
Det här receptet har jag fått av Bettan! Jag brukar ta 2dl solrosfrön och
2 dl pumpakärnor och sen brukar jag salta med örtsalt! Annars följer jag
receptet! Det brukar räcka att grädda i ca 25 min. (i min ugn, annars blir
det bränt och då blir det inte gott!:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0